De zaken gaan goed en de orders stromen binnen en iedereen is heel druk, maar toch blijft er onder aan de streep te weinig over. De omzetgroei resulteert niet automatisch in een betere winst. Het bedrijf groeit niet mee met de omzet. Beslissingen worden ad-hoc genomen, klanten zijn minder tevreden, personeel ervaart een te hoge werkdruk en niemand weet eigenlijk welke richting het bedrijf opgaat.

Herkenbaar?

In de komende vijf blogs neem ik jullie mee in de groeipijnen waar bedrijven tegen aanlopen en bekijken we waarom sommige bedrijven wel succesvol zijn (en blijven) en andere bedrijven het niet redden. In de zesde en laatste blog benoem ik een aantal aandachtspunten voor de juridische zaken (zowel zakelijk als privé) die eveneens aandacht moeten krijgen bij de groei van je onderneming.

We gaan het hebben over de volgende groeifactoren:

  • Leiderschap
  • Cultuur
  • Lange termijnfocus
  • Innovatie & Waarde
  • Kracht van mensen

Er is gedurende 10 jaar wetenschappelijk onderzoek gedaan naar waarom het ene bedrijf significant betere resultaten behaalt dan vergelijkbare bedrijven. Uit dit onderzoek is een lijst met 35 kenmerken gekomen. Deze kenmerken zijn onder te verdelen in de vijf bovengenoemde groeifactoren die samen van invloed zijn op de prestaties van het bedrijf. In de volgende vijf blogs gaan we dieper in op deze groeifactoren en bijbehorende kenmerken.

Structureel groeien betekent namelijk integraal verbeteren. Om de juiste focus te houden, is het verstandig om per groeifactor aan de slag te gaan. Maar zorg er wel voor dat je ze allemaal naar hoger niveau brengt. Zonder integrale aanpak geen structurele groei. Integraal verbeteren doe je samen met het management, de medewerkers & je klanten!

Wil je de komende zes blogs niet missen en via de e-mail ontvangen? Laat dan via het contact formulier je e-mail adres achter dan zorg ik dat je de blogs direct ontvangt in je mailbox.