Veel ondernemers in het MKB hebben er mee te maken. Hoe behoud ik mijn personeel?
Dit vraagstuk bezorgt menig ondernemer hoofdpijn. Het personeelstekort in Nederland is groot. Op zich hebben ondernemers daar wel vaker mee te dealen gehad, maar het is een combinatie van factoren die het probleem nu groter maakt.
Het loyaliteitsgevoel van het personeel is best groot in het MKB, maar het personeel wordt nu zelf ook hard geraakt door de financiële crisis. Dus een hoger salaris bij de concurrent is dan ook erg aantrekkelijk.
En aan de andere kant krijgt de ondernemer ook te maken met een enorme stijging van kosten die hij of zij niet altijd door kan rekenen. Een stijging van de brutoloonkosten kan dan de druppel worden die de emmer doet overlopen.
Wordt het kiezen uit twee kwaden? Of zijn er nog andere opties?
Wellicht zit een deel van de oplossing in de werkkostenregeling. Binnen deze regeling zijn er verschillende mogelijkheden om het personeel van een extraatje te voorzien. We gaan deze nieuwsbrief diep de materie in. Lees de nieuwsbrief goed door en wellicht kun je je personeel dan voorzien van een leuk extraatje. En vind je het antwoord op de vraag: hoe behoud ik mijn personeel?
Mocht je nog vragen hebben schroom dan niet om contact op te nemen!
De regels op een rij
Uitgangspunt van de WKR is dat alles wat je aan de werknemer verstrekt, vergoedt of ter beschikking stelt, loon is. Er zijn echter uitzonderingen. Zo vormen vrijgestelde aanspraken, zoals pensioenaanspraken en vrijgestelde uitkeringen en verstrekkingen (bijvoorbeeld een eenmalige uitkering bij overlijden), geen loon.
Ook verstrekkingen waarvoor de werknemer een eigen bijdrage van ten minste de (factuur)waarde betaalt, zijn niet belast. Denk hierbij aan een afgeschreven computer of bureau. Dit geldt ook voor producten uit het eigen bedrijf, voor zover de werknemer hiervoor minimaal 80% van de consumentenprijs (inclusief btw) betaalt en het voordeel niet groter is dan € 500 per jaar.
Let op!
De normale verkoopwaarde van het product inclusief btw is bepalend voor de berekening van te nemen bedrag. Zorg dan ook dat je het dossier op orde hebt en bijvoorbeeld aan de hand van offertes of advertenties kunt laten zien wat de normale verkoopwaarde is.
Let op!
Voor het toepassen van de WKR is het nodig dat vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen worden aangewezen. In de praktijk betekent dit dat ze zijn opgenomen in speciale grootboekrekeningen voor de WKR of dat je een overzicht bijhoudt wat de werknemers gehad hebben en hoe je deze voordelen behandelt voor de WKR.
Vrije ruimte
Binnen de WKR mag je in 2023, een budget van 3% over de eerste € 400.000 loonsom en 1,18% over het meerdere van het totale fiscale loon belastingvrij besteden aan onbenoemde vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor jouw werknemers.
Dit budget wordt de ‘vrije ruimte’ genoemd. Voor zover je meer geeft dan in de vrije ruimte past, betaal je wel loonbelasting in de vorm van een eindheffing van 80%. Dit is een last die je als werkgever draagt en dus niet de werknemers.
Tip!
Over het bedrag dat aan de eindheffing van 80% is onderworpen, hoef je geen premies volks- en werknemersverzekeringen te betalen. Ook hoeft geen rekening te worden gehouden met Zvw.
Niet alles valt in de vrije ruimte: gerichte vrijstellingen
Bepaalde vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen vormen wel loon, maar kunnen toch onbelast gegeven worden zonder dat dit ten koste gaat van de vrije ruimte. Deze vrijstellingen heten gerichte vrijstellingen. Dit zijn bijvoorbeeld vergoedingen en verstrekkingen voor de werkelijke kosten van openbaar vervoer en reiskosten voor eigen vervoer (maximaal € 0,21 in 2023). Ook gereedschappen, computers, internet, een mobiele telefoon en dergelijke zaken die noodzakelijk zijn voor het werk, vallen onder de gerichte vrijstellingen.
Nihilwaardering voor werkplekvoorzieningen
Voor een aantal faciliteiten die voornamelijk worden gebruikt op de werkplek, zoals werkkleding die aan de werknemer ter beschikking wordt gesteld en consumpties op de werkplek, geldt een nihilwaardering.
Concernregeling
De WKR geldt per werkgever. Dit is anders als de concernregeling kan worden toegepast. Deze regeling maakt het mogelijk om de vrije ruimtes binnen één concern samen te voegen. De concernregeling kan onder meer worden toegepast als de moedermaatschappij gedurende een geheel jaar voor minimaal 95% eigenaar is van de dochtermaatschappij(en).
Jaarlijkse afrekening
Bij overschrijding van de vrije ruimte vindt een eindheffing plaats van 80%. Deze eindheffing moet voor het jaar 2023 bij een maandaangifte uiterlijk eind maart 2024 worden ingediend en afgedragen.
Het totale bedrag aan vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen moet uit de administratie te halen zijn. Bedenk daarbij dat verstrekkingen en terbeschikkingstellingen van spullen gewaardeerd worden op de waarde in het economisch verkeer, de marktwaarde dus (inclusief btw). Dit kan de inkoopprijs zijn, wanneer je onder dezelfde voorwaarden heeft ingekocht als een particulier. Vaak zal de administratie exclusief btw geboekt worden. Ga je van de inkoopprijs uit? Vergeet dan niet de btw voor de waardering van de verstrekkingen of terbeschikkingstellingen nog bij te boeken.
Disclaimer
Hoewel bij de samenstelling van deze blog de uiterste zorg is nagestreefd, wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor onvolledigheden of onjuistheden. Vanwege het brede en algemene karakter van de blog, is deze niet bedoeld om alle informatie te verschaffen die noodzakelijk is voor het nemen van financiële of fiscale beslissingen.