Als accountant adviseren wij ondernemers vanaf de zijlijn. Net zoals 17 miljoen Nederlanders Louis van Gaal tips geven tijden het komende WK 🤣. Iedereen lijkt het beter te weten.
Maar het is natuurlijk makkelijk praten als je aan de zijlijn staat. Toch kan een frisse blik vanuit een ander perspectief een hele andere kijk geven op een probleem. Sparren met andere ondernemers helpt je ook zeker verder. En naast sparren vind ik het zelf ook altijd interessant om de f*ck ups van andere ondernemers te horen of te lezen. Wat is er misgegaan? Welke lessen hebben zij hieruit getrokken? Welke tips willen zij ondernemers meegeven? Ik denk dat je er alleen maar van kunt leren.
Dus vond ik het tijd worden voor mijn eigen f*ck up!
Â
Ik neem jullie even mee naar het begin.
17 jaar geleden zijn wij gestart met MTP Accountants & Adviseurs. We hebben een voortvarende start gehad en zaten vanaf dag 1 helemaal vol. De eerste jaren zijn we gegroeid door mond-tot-mond reclame. We hebben al jaren een klantenstop (ik geef toe soms maken we een uitzondering 😉). Ik geloof dat we pas na 10 jaar een website hebben laten maken. En de reden daarachter was dat ik ergens leerzame content wilde kunnen delen.Â
Er zit iets in mij dat ik zoveel mogelijk ondernemers wil helpen. Vooral op het gebied van financiën, administratie en belastingzaken. Er staat zoveel onzin op het WWW en ondernemers zijn zo onzeker als het gaat om belastingen en financiën. Maar onze tijd is beperkt, dus kunnen we ook maar een beperkt aantal ondernemers helpen.
Daarom heb ik tijdens corona een online cursus ontwikkeld voor ondernemers. In 6 stappen een stevig financieel en fiscaal fundament onder je onderneming. Speciaal gericht op zelfstandige ondernemers.
In deze 6 stappen komen alle facetten aan bod:Â
- De basis
- Jouw (money) mindset
- De taal van geld
- De meest formele belasting
- Inkomstenbelasting
- Alle andere zaken
Ik vind het echt super waardevol. Ik dacht zo voorzien we ondernemers van alle juiste info, ze kunnen het terugkijken, direct toepassen, etc.Â
De praktijk pakte anders uit. Â
Waar ging het mis?Â
Â
Ik had te hoge verwachtingen, wilde snel resultaat zien. De investering was voor ondernemers te hoog en de wet- en regelgeving veranderde vaker en sneller dan vooraf voorzien.
Je hebt aan iets gewerkt en daar ben je heel enthousiast over, dus wil je ook dat de rest van de wereld er enthousiast over is. Dat was in dit geval ook wel zo, alleen hakten ondernemers de knoop niet door. Het is blijkbaar makkelijker om alles bij de boekhouder neer te leggen en zelf onwetend te blijven (ik proef hier nog een beetje verbitterdheid bij mezelf).
De investering was voor ondernemers te hoog. Ik ben er van overtuigd dat de investering terug kon worden verdiend, alleen kon dat dus niet overbrengen.
Het uitdenken, uitwerken, maken en opnemen van een online cursus kost heel veel tijd. En dat is helemaal niet erg, maar wij hebben momenteel een kabinet dat zowat ieder kwartaal de spelregels veranderd. Wat dus inhoudt dat de inhoud van de cursus continue moest worden aangepast om aan te blijven sluiten bij de huidige wet- en regelgeving en toen zakte de moed me wel in de schoenen.
Welke lessen heb ik hieruit getrokken?Â
Â
Dat niet iedereen hetzelfde denk over het feit dat jouw briljante oplossing voor een probleem ook daadwerkelijk dé oplossing is.
Dat jouw perceptie van waarde niet altijd aansluit bij de perceptie van de klant.
Dat je dus echt eerst moet gaan testen, voordat je een heel product creëert.
Het is niet erg dat dit (nog) niet gelukt is, want ik heb weer heel veel over mezelf geleerd en ook heel veel over het bouwen van een website, community, opnemen en inrichten van een cursus, opzetten van een mailfunnel, werken met Facebook adds. Allemaal facetten waar ik de 15 jaar ervoor als ondernemer nog nooit mee te maken had gehad.Â
Welke tips wil ik jullie meegeven?
Â
Ten eerste: Geef niet op
Als jij echt ergens in geloofd en er is ook vraag naar geef dan niet op bij de eerste tegenslag. Ga terug naar de tekentafel. Wat moet er anders? Aan welke knoppen moet je draaien? De prijs, de doelgroep, je marketing, etc. Kijk waar het misgaat. Heel belangrijk hierbij is: draai niet aan alle knoppen tegelijk! Draai aan één knop, anders kun je niet meer meten.Â
Ten tweede: Blijf niet hangen
Deze is echt tweeledig.Â
Als eerste: Blijf niet hangen qua mindset
Ja het zit even tegen en ja dat is k*t, maar kom op opstaan en weer doorgaan. Het hoort ook wel een beetje bij ondernemerschap.Â
En als je niet door kunt of door wilt gaan bekijk dan welke lessen je er voor jezelf uit kunt trekken. Je hebt er altijd iets van geleerd!Â
Als tweede: sunk costs!
Onthoud deze term. Neem geen toekomstige beslissingen, omdat je in het verleden bepaalde kosten hebt gemaakt
Sunk costs zijn in het verleden gemaakte kosten die niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden. Omdat deze kosten niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden, moeten ze niet worden meegenomen in een besluitvorming.Â
Ten derde: Zoek hulpÂ
Ik heb echt een duidelijke visie voor me over hoe ik ondernemers kan helpen. Alleen heb ik nog niet de juiste magische formule gevonden om het ook goed over te brengen.Â
Ik weet dat mijn zwakte bij marketing en sales ligt, dus zoek ik hier hulp bij. Zoek ik dan iemand die het voor mij oplost? Nee, ik zoek juist naar iemand die het mij leert. Ik sluit me aan bij andere ondernemers die al verder zijn, die anders denken, die in andere branches werkzaam zijn. Kortom compleet buiten mijn eigen bubbel.
Komen we toch weer uit bij de kern van het verhaal: ik wil zoveel mogelijk ondernemers helpen op het gebied van financiën, administratie en belastingzaken en blijf dus ook zoeken naar dé manier om dit te kunnen doen op een wijze die bij ons past.
Ik denk dat we die nu gevonden hebben. We zijn dan ook hard aan het werk om de laatste puntjes op de i te zetten.
Wil je hier niks over missen, meld je dan www.mtpadviseurs.nl aan voor onze nieuwsbrief.Â
Â
Disclaimer
Hoewel bij de samenstelling van deze blog de uiterste zorg is nagestreefd, wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor onvolledigheden of onjuistheden. Vanwege het brede en algemene karakter van de blog, is deze niet bedoeld om alle informatie te verschaffen die noodzakelijk is voor het nemen van financiële of fiscale beslissingen.